Somnul: soluții naturale pentru ameliorare

Descrierea somnului, fazele somnului și utilitatea unui somn de calitate.

 0  97
Somnul: soluții naturale pentru ameliorare
Somnul: soluții naturale pentru ameliorare
Somnul: soluții naturale pentru ameliorare

Somnul: soluții naturale pentru ameliorare

1. Descrierea somnului și diversele lui faze

Saint-Augustin spunea apropos de timp: ”dacă nu mă întrebi ce e, știu ce e timpul, dar dacă mă întrebi, nu mai știu”. Mă amuz adesea punând această întrebare: ”ce este somnul?” Adesea oamenii rămân muți tocmai pentru că răspunsul nu este evident. Somnul e o stare de repaus în timpul căreia pierdem priza de conștiință asupra propriei ființe. Este un repaus periodic (nu dormim tot timpul!) și mai ales, și din fericire, este reversibil: nu e o stare de comă, este regulat și servește în primul rând pentru repaus. Știm cu toții că viața este o înșiruire continuă de activitate și de repaus. Ați remarcat probabil că nuferii înfloriți se închid noaptea și se deschid ziua. Toate ființele vii au perioade de repaus și de activitate. Nu e sigur pentru pești. Pentru insecte se crede ca da. Dar, imediat ce vorbim despre animalele cu sânge cald, ca de exemplu păsările si mamiferele, intră în discuție faimoasele stadii ale somnului. Păsările visează, ca și mamiferele, și au ceea ce se numește somn paradoxal. Dar nu trebuie să considerăm toate stadiile somnului ca fiind somn efectiv, ceea ce contează pentru noi este mai mult cum ne simțim când ne trezim. Restul, ce se petrece în timpul somnului, e o treabă de specialiști și nu prezintă pentru noi o foarte mare importanță. Dar vom spune ca, la modul general, la adulți, în primele trei ore după culcare, avem ceea ce se numește somn profund. Ceea ce arată clar că bunicile noastre aveau dreptate când ne spuneau că doar somnul dinainte de miezul nopții contează. La vremea respectivă oamenii se culcau la ora 20:00 și se trezeau la ora 4:00, așa încât miezul nopții era chiar mijlocul nopții. În această primă parte a nopții corpul nostru produce toți hormonii de creștere. Deci bunicile noastre aveau dreptate și când spuneau că, doar dacă dorm, copiii cresc. Într-adevăr, în timpul acestor prime trei ore de somn avem un somn ”reparator”. Cu cât avansăm în noapte, cu atât somnul se transformă într-un ”somn paradoxal”. De ce paradoxal? Pentru că undele electromagnetice emise de creierul nostru seamănă cu cele caracteristice stării de veghe. Deși dormim foarte profund, avem halucinații care se numesc vise. Cu cât ne apropiem de orele dimineții, cu atât mai mult avem un somn paradoxal, adică perioadele de somn profund devin tot mai scurte. Între noi fie spus, așa se explică faptul că băieții, la trezire, sunt în plină formă, spre marea bucurie a partenerelor lor  ;). Și tot atunci putem povesti cele mai frumoase vise.

2. Fazele somnului

Primele trei ore de somn sunt formate din două cicluri care durează fiecare câte 90 de minute și atunci se produc deci toți hormonii de creștere. Dacă, de exemplu, sunteți programat să dormiți de la ora 23:00 până la 7:00, acest lucru se va petrece între 23:00 și 2:00 dimineața.  Dar dacă în seara asta vă culcați la 1h00 sau la 2h00 dimineața, ei bine, nu veți avea somn profund și, pe acesta, nu îl veți mai putea recupera niciodată. Deci somnul vostru la noapte nu va fi unul reparator. O noapte, hai, mai treacă-meargă, dar mai multe... nu merge, vă veți întârzia fazele somnului și riscați să dezvoltați o depresie. Aceste lucruri sunt cu adevărat importante! Somnul pierdut nu se mai recuperează vreodată. Vă puteți culca puțin mai devreme, în noaptea următoare, cu gândul de a recupera, dar dacă sunteți programat să dormiți între orele 23:00-7:00, faza de somn profund nu se mărește cu nimic, acesta se va produce tot atunci, deci lucrurile bune care se petrec în timpul lui nu sunt mai multe și nu compensează ceea ce ați pierdut noaptea trecută! După această fază de somn profund din fiecare ciclu, urmează somnul paradoxal. În timpul acestuia, creierul nostru consumă enorm de multă energie, spre deosebire de somnul lent, în timpul căruia creierul consumă destul de puțină energie. Acest consum de energie diferă mult în funcție de stadiul de somn în care ne aflăm și de tipul constituțional al fiecăruia dintre noi. Undele caracteristice fiecărei faze de somn le putem urmări pe ecranul unui computer și vedem efectiv că ele sunt fie rapid, fie, dimpotrivă, foarte lente. Vedem dacă există mișcări oculare sau nu. Dar nu dorim să intrăm în aceste amănunte acum. Ceea ce ne interesează cu adevărat este la ce folosește acest somn.

3. La ce folosește somnul?

La odihnă! Apoi la mărirea nivelului de hormoni ai creșterii, deci la creșterea copiilor. Permite cicatrizarea rănilor și permite memorarea amintirilor noastre. Apoi ne ajută să nu ne îngrășăm pentru că o lipsă de somn îndeamnă și o creștere în greutate. Putem deveni chiar obezi! Dar mai ales ne ferește de diabet. În timpul somnului se produce o reglare a leptinei și grelinei, hormoni ai sațietății (informații mai precise găsiți  aici) și, dacă nu dormim suficient, această regularizare nu mai are loc și oamenii se îngrașă.

Somnul paradoxal ne ajută să ne triem amintirile, aproape 99,9% din acestea fiind eliminate în timpul somnului și deci numai 0,01% sunt păstrate definitiv. Amuzant e că, dacă în seara asta vă pun să faceți un curs într-o limbă străină, fapt ce vă va cere un efort enorm, ei bine, la noapte o să aveți un somn profund. În timp ce, dacă vă povestesc lucruri cu care sunteți deja obișnuit, nu veți vedea nicio schimbare a somnului. Somnul servește la memorare.

El are de asemenea o funcție imunitară foarte importantă, căci sistemul imunitar se resetează în timpul somnului. S-a dovedit că persoanele care nu dorm destul au un risc mai mare de cancer digestiv, de infecții, de probleme imunitare de genul sclerozei în plăci etc.

O altă funcție extrem de importantă a somnului este aceea de ”curățare”. În timpul somnului se produc foarte lente mișcări ale lichidului cefalo-rahidian în care se scaldă creierul nostru. Aceste mișcări servesc la debarasarea neuronilor de toate toxinele acumulate în timpul zilei.

Fără îndoială, există încă o mulțime de alte funcții mai mult sau mai puțin cunoscute ale somnului. Am uitat de altfel sa spun ceva important și anume că, faptul de a ne odihni, de a calma jocul puțin, face să ne scadă nivelul de hormoni ai stresului (cortizolul) și de hormoni tiroidieni (noradrenalina).

În fine, dacă nu dormim, riscăm să dezvoltăm o hipertensiune arterială cu toate consecințele ei cardio-vasculare (infarct și AVC).

De aceea este vital să dormim!

După un interviu cu dr. Patrick Lemoine

VĂ PLACE ARTICOLUL? NE PUTEȚI SPRIJINI PRINTR-O DONAȚIE

DONEAZĂ PRIN PAYPAL

Ce reacție ai?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow

retorica Ne propunem să vă aducem zilnic o vastă colecție de citate, cugetări și sfaturi utile! Publicăm poate cele mai interesante citate celebre, vorbe de duh, cugetări, pilde și idei motivaționale! Vă așteptăm în fiecare zi cu un conținut nou pe site sau pe social media!